e-devlet, vatandaşlara devlet tarafından verilen hizmetlerin elektronik ortamda sunulması demektir.
Küreselleşmenin hızla ilerlediği ve ekonomik anlamda sınırların ortadan kalktığı bir dünyada, bilgi ve iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişmeler, çağdaşlık babında Devleti’ mizi de bu gelişmelere uyum sağlamaya zorlamıştır.
e-devlet, devlet hizmetlerinin kullanıcı ihtiyaçları göz önüne alınarak elektronik ortamda, güvenli, kesintisiz ve hızlı olarak ortak bir nokta üzerinden vatandaşa doğru bilgiye ulaştırılmasını amaçlayan web tabanlı bir sistemdir.
e-devlet, verimliliği artırmak amacıyla ve çağdaş toplum olmanın bir gereği olarak ortaya çıkmıştır. e-devlet; kamu kuruluşları, vatandaşlar ve ticari kurumlar arasındaki bilgi, hizmet ve mal alışverişlerinde bilgi teknolojilerinin kullanılarak performans ve verimlilik artışını hedefleyen devlet modeli olarak tanımlanmaktadır.
Düşünüyorum da, eskiden muhtarlardan nüfus cüzdanı sureti ve ikametgâh ilmühaberi alırdık, hem de birkaç lira bedel öderdik. Adli sicil belgesi almak için adliyeye müracaat eder almak için beklerdik. İşveren sigortamızı yatırdı mı yatırmadı mı? Bilmezdik. SSK’ya müracaat etsek sonuç almak için çaba ve zaman sarf ederdik. Hangi ilaçları kullandık, aldığımız raporların takibi mümkün değildi. Vergi borcumuz var mı, yok mu? Öğrenmek için saatlerce Vergi Dairelerinde zaman harcardık. Trafik Ceza durumunu ve ehliyet ceza puanını bilmezdik. Araç sorgulaması için Trafik Tesciline müracaat gerekirdi. Diploma sureti veya okul çıkış belgesi almak için mezun olduğun okula gidip müracaat etmeniz gerekirdi. İşsizlik maaşı için müracaat ve takibi için İŞKUR’a, askerlik belgesi almak için Askerlik Şubesine gitmemiz gerekirdi. Tapudaki kayıtlı arsa veya gayrimenkullerimizi ancak tapu belgesinden takip edebilirdik. Mahkeme ve dava bilgileri için Adliyede yazı işlerinden bilgi alabilirdik. Emeklilik ve sonrasına ait tüm işlemler ve maaş bilgileri için SGK’na gitmemiz gerekirdi. Bu misalleri çoğaltabiliriz. Şimdi tüm bu işlemleri oturduğunuz yerden yapabilir, inceleyebilir, barkotlu olarak belge çıkışını e-devlet üzerinden alabilirsiniz. Hatta ilgili kurum ve kuruluşlara, Cumhurbaşkanlığı ve Başbakanlığa şikâyet ve taleplerinizi iletebilir, takibini yapabilirsiniz. GSS sorgulama işlemini e-devlet üzerinden kolayca yapabilirsiniz. IMEI numarası sorgulama yaparak mobil cihazınızın ülkeye hangi yollardan girdiğine ve kaçak olup olmadığına dair detaylara ulaşabilirsiniz. Emekli aylığınızı, kesintinizi öğrenebilir, maaş aldığınız bankayı kolayca değiştirebilirsiniz. Kasko ve trafik sigortanızı takip edebilirsiniz. Sendika üyeliğini sorgulayabilirsiniz. Adres değişikliğini yapabilirsiniz. Posta ve PTT kargonuzu takip edebilirsiniz. HGS hesabınızı sorgulayabilirsiniz. Yurt ve Burs başvurusu yapabilirsiniz. Her geçen gün yeni yeni hizmetler e-devlet üzerinden uygulamaya girmektedir.
Bunların gerçekleşmesi ile;
Zamandan kazanç sağlanmış,
Maliyetler düşmüş ve verimlilik artmış,
Memnuniyet artmış,
Ekonomik gelişim desteklenmiş,
Hayat kalitesi artmış,
Bireysel katılım artmış,
Kağıt bağımlılığı ve kullanımı azalmış,
Hem kamu hem de vatandaş için karar almada kolaylık ve hız sağlanmış,
Vatandaş ile devlet arasındaki ilişki gelişmiş, güven ortamı oluşarak kuvvetlenmiş,
Vatandaşın kamu ile işlerinde kısa sürede doğru bilgiye ulaşımı karşısında kamuya güveni artmış,
Verilecek olan hizmetin daha hızlı sunulması, işletme giderlerinin azalması, doğru bilgiye ulaşım ve hizmetin elektronik olarak sunumu sağlanmış,
Kamu ile olan işlemler için vatandaşın talep ettiği bilgilere bir noktadan ve doğru şekilde ulaşılması sağlanmıştır. Böylece insan yanlışları en aza indirilmiştir.
Zamandan kazanç sağlanmış,
Maliyetler düşmüş ve verimlilik artmış,
Memnuniyet artmış,
Ekonomik gelişim desteklenmiş,
Hayat kalitesi artmış,
Bireysel katılım artmış,
Kağıt bağımlılığı ve kullanımı azalmış,
Hem kamu hem de vatandaş için karar almada kolaylık ve hız sağlanmış,
Vatandaş ile devlet arasındaki ilişki gelişmiş, güven ortamı oluşarak kuvvetlenmiş,
Vatandaşın kamu ile işlerinde kısa sürede doğru bilgiye ulaşımı karşısında kamuya güveni artmış,
Verilecek olan hizmetin daha hızlı sunulması, işletme giderlerinin azalması, doğru bilgiye ulaşım ve hizmetin elektronik olarak sunumu sağlanmış,
Kamu ile olan işlemler için vatandaşın talep ettiği bilgilere bir noktadan ve doğru şekilde ulaşılması sağlanmıştır. Böylece insan yanlışları en aza indirilmiştir.
Kısacası devlet çağdaş devlet olma yönünde büyük adım atmıştır. Bu hizmetleri etkin olarak kullanmak için şimdi sıra biz vatandaşlarda. Sizce zamanı gelmedi mi?
e- devlet resmi işlemlerinizi kolaylıkla halledebileceğiniz bir portal. e-devlet ile artık devlet kurumları da vatandaşlar da ilerleyen teknolojiye ayak uydurdu. e-devlet sayesinde eskiden saatlerce süren işlemler şimdi tek tıkla kolaylıkla halledilebiliyor. e-devlet üzerinden vatandaşlar evlerinden, iş yerlerinden ve istedikleri her yerden resmi işlemlerinin çoğunu hızlı bir şekilde yapabiliyor.
e-devlet sisteminden yararlanmak ve işlem yapmak için e-devlet şifresi olması gerekiyor. Şifre TC kimlik kartı ile PTT şubelerinden 2 TL ücret karşılığında alınıyor. PTT şubesinden TC kimlik kartınıza tanımlı e-devlet şifresi alıyorsunuz. Sisteme ilk girdikten sonra bu şifreyi değiştirmenizde fayda var. Şifresini unutan vatandaşlar, PTT şubesinden yeni şifre alabiliyor. e-devlet işlemlerinizi gerçekleştirebileceğiniz adres e-devlet'in resmi internet adresi olan www.turkiye.gov.tr bu adresten giriş yapılıyor. İnternete erişim sağlanabilen her noktadan sadece birkaç dakika içerisinde sorgulama yapılabilen e-devlet sistemine; ‘e-devlet şifresi ile giriş’, ‘mobil imza ile giriş’, ‘elektronik imza ile giriş’ ve ‘T.C. kimlik kartı ile giriş’ 4 farklı yüksek güvenlikli giriş yöntemlerinden herhangi birisini kullanılarak giriş yapılıyor.
Mobil imza, e-devlet tarafından herhangi bir ücret talep edilmeden, vatandaşlara sunuluyor. Fakat mobil imzanın alınması aşamasında, GSM operatörleri tarafından, kullanıcılardan belirli bir miktar ücret talep ediliyor. Cep telefonu ve mail onayını yaptıktan sonra e devlet şifresi alma işlemlerinde direk cep telefonu üzerinden yeni bir aktivasyon yapılması yeterli oluyor. Mobil imza güvenli olmasının yanı sıra elektronik imza görevini de üstleniyor. Mobil imza aynı zamanda, ıslak imza niteliğindedir. Mobil imza ile e-devlet sistemini kullanmak için yapmanız gerekenler; T.C kimlik numaranızı, GSM numaranızı ve GSM türünüzün bilgisini sistemde bulunan ilgili bölümlere girerek, e-devlet uygulamasını kullanabiliyorsunuz.
Diğer taraftan “Hazır Beyan Sistemi” Mart ayı itibarıyla başlıyor. Sistemle vatandaş artık vergi dairesine veya mali müşavir, muhasebeciye gibi bir uzmana ihtiyaç duymadan, internete girerek, beyannamelerini kolayca verebilecek, vergilerini de yine internetten ödeyebilecek.
Bu yazı habergzt.com'da yayınlanmış olup 6682 defa okunmuştur .